Cybervärldens erövring

Under veckorna med arbete hemifrån har det slagit mig att digital samverkan med samarbetspartners över Zoom, Teams, Skype o.s.v. blivit oerhört viktigt.

Kvaliteten på mötena har ofta förhöjts avsevärt. Mötessammankallarna är allt bättre förberedda, människorna som lyssnar deltar aktivt och problemen med irriterande tekniska problem blir all mindre förekommande.

Människor sitter på möten framför sina datorer och mobila apparater eftersom de måste för att sköta sitt dagliga arbete. Jag har allt mer börjat slås av tanken – hur effektivt det känns! Telefonsamtal med röriga instruktioner och infon mellan två eller tre parter ersätts med fokuserade små möten.

När jag tittar på utbildningsprogram erbjuds allt mer på digitala plattformar och webbinarierna avlöser varandra.
Jag tror att karantän, distansundervisning och hemarbete som vi tvingats till de senaste veckorna kommer att påverka vårt sätt att arbeta i framtiden mycket mera än vad vi ursprungligen trott.

De som effektivt lyckas utveckla arbetsmetoder, undervisningsplattformer och mötesrutiner i den digitala världen tror jag kommer att ha värdefulla erfarenheter att ta med sig när vi väl lämnar pandemikrisen bakom oss.
 
 

Kommentera här: