Fortsätta mot Andrasjön?

För ett par år sedan skrev jag en motion till fullmäktige om att nya bostadsområden ner mot Andra Sjön borde planläggas för att tillhandahålla service och någon form av samlingsplats. Det här är något som i allra högsta grad ytterligare bör tas i beaktande vid kommande stadsplaneringar.

I det här blogginlägget försöker jag belysa några trender hur Nykarleby utvecklats de senaste åren och resonera kring olika strategier för fungerande boendemiljöer 

Allt tyder på att det är området på västra sidan om staden i riktning ner mot Andra Sjön och Båda-området som är de mest attraktiva bostadsområdena. I riktningarna norrut och österut begränsas stadsplaneringen av industri. Söderut finns det visserligen ännu utrymme men det är ändå i västlig riktning dit mycket av blickarna riktas idag. Inte minst på grund av skolbyggen, närheten till idrotts- och fritidsområden och den hopplösa trafiksituationen.

En viktig resurs är naturligtvis sträckningen mot Ytterjeppo och tomtmarken längs älven. När man ser på kartan övertar industriområdet marken norr om staden men när man kommer fram till Socklot skulle det vara intressant att fundera på bostadsområden kring korsningen in mot byn. 

Ett område som också skulle vara intressant är området från Stjärnhallen längs Munsalavägen ut till väg 7270 mot Munsala Centrum. Efter de befintliga bostadsområdena på högra sidan på vägen mot Munsala kunde man mycket väl ta skogsområden i bruk som bostadsområden. Området kunde ganska enkelt utvecklas genom att förses med en lätt trafikled som kunde mata cykel- och gångtrafik in mot centrum och längs väg 7270. 

Det området skulle fungera mycket bra ifall skolbarnen tryggt och smidigt skulle slippa till skolan och till fritidsaktiviteter. Ifall utbyggnaden av området skulle bli framgångsrik skulle det också leda till utbyggnad mot Munsala.

Ifall kraven på boendemiljöer kring skol- och idrottsområdet fortsättningsvis ökar är trafikförbindelsen mellan de bägge stadshalvorna Underdimensionerad. Ifall det inte går att lösa detta måste utvecklingen på västra sidan om älven inbefatta utökad service för invånarna. Trafik- och byggnadsplaneringen måste göras med långsiktiga målsättningar. (bild från Nykarleby stads hemsida)

Frågan borde redan nu vara om situationen inte löpt oss ur händerna och om det kanske är dags att börja planera Nykarleby som en stad med ett mini-stadscentrum på västra sidan av älven?

Stadscentrum är geografiskt sätt ganska stort och kors- och tvärstrafiken under morgnarna och eftermiddagarna är ofta intensiv.

På västra sidan av staden har ingen egentlig service funnits sedan den befintliga bilgrillen brann ner för ett tiotal år sedan och sedan dess har området ytterligare utvecklats. Att centrum i Nykarleby är där det befinner sig och att koncentrationen av servicen ska finna där är sig givet.

Men ifall västra sidan av staden utvecklas i samma rasande takt som den gjort de senaste åren – kan man inte då tänka sig att skapa underlag för att utveckla servicen där?

Som jag ser det finns det två framkomliga vägar i stadens långsiktiga stadsplanering. Antingen löser man trafiksituationen mellan de bägge stadshalvorna och ser till att man får tillräckligt många attraktiva boendemiljöer och bostadsområden på östra sidan av älven.

Eller så börjar man planera för en framtid där staden ytterligare kommer att växa mot Andrasjön, mot Båda-området och upp mot Munsalavägen.

Ifall inget görs är detta det mest sannolika scenariot. En sådan stadsplanering ska vara öppen för byggnation av våningshus och att någon av stadens butiker eller matkök eventuellt etablerade sig där.