Kundorienterad problemlösning

I mitt arbete har jag förmånen att  ofta få lösa problem som ligger utanför ramen för den arbetsbeskrivning jag för många år sedan knåpade ihop tillsammans med min förman. Det låter inte särskilt tacksamt i ett läge när man inom näringslivet idag ofta strävar till optimerade arbetsprocesser, hög specialiseringsnivå och strikta arbetsbeskrivningar. För min del har ett brett, mångsidigt och ibland lite ostrukturerat arbetsfält visat sig vara en lärorik och berikande väg till yrkesprofessionalitet i en liten, kapitalintensiv och till många delar unik jordbruksnäring.

Till mina klienter hör främst pälsdjursuppfödare och företagare i närliggande sektorer. Allt som oftast kommer människor till mig med problem som kan vara allt mellan rådgivning i frågor som har att göra med myndighetskommunikation, tolkning av juridiska frågor, uppställande av olika dokument till rådgivning kring alldagliga arbetsprocesser. Inom den egna organisationen finns det ett flertal arbetsteam med olika uttalade målsättningar och som konsultativ tjänsteman med ansvar för information- intressebevakning och rådgivning är jag ofta officiellt eller inofficiellt knuten till flera sådana arbetsteam.

När man arbetar utgående från sådana behov säger det sig självt att en snäv arbetsbeskrivning lätt kan bli en belastning och en begränsning snarare än ett stöd i det dagliga arbetet. Att avfärda klienter i behov av rådgivning, med hänvisning till att det inte hör till mina arbetsuppgifter, har egentligen aldrig varit ett alternativ. Det händer naturligtvis att jag inte räcker till i vissa frågor utan istället måste strukturera upp en farbar vägkarta så att klienten kan komma vidare.

 Jag har försökt skapa en beskrivning på mina arbetsuppgifter och det närmaste jag kan komma är att prata om ”kundorienterad problemlösning”. Som jag ser det är den kundorienterade problemlösningen något av ett hantverk och en skräddarsydd tjänsteproduktion som uppstår i samarbete med klienten men också genom att hela tiden hålla sig á jour med rådande förutsättningar och omständigheter.

En bred allmänbildning, kunskap om olika processer inom näringslivet, offentliga sektorn men också inom politiskt beslutsfattande har visat sig vara värdefulla hjälpmedel. Ett genuint intresse för näringen och människorna verksamma i den samt genom att hålla stenhård koll på verksamhetskultur- och Common Policy är naturligtvis också förutsättningar.

Allt det här är viktiga byggstenar för att lyckas analysera och hantera de problem som man som rådgivare ska ta ställning till. Under årens lopp har rutin och säkerhet i det egna jobbet visserligen gjort att många processer känns igen och att saker och ting går snabbare och lättare att hantera.

Men när jag ser på arbetet som ”kundorienterad problemlösare” finns det två saker jag skulle vilja lyfta fram. För det första behovet av ett nyfiket intresse för människor och företeelser runt omkring sig. Ofta avfärdar människor saker som tangerar det egna arbetet som ”ointressanta” eller ”tråkiga”. Men att ta in kunskap, analysera och lära sig förstå sådant som inte direkt påverkar ens eget arbete ökar hela tiden  förmåga att snabbt kunna ta itu med oväntade eller komplicerade situationer. Istället för att behöva gräva ner sig i omfattande undersökningsarbete kanske man direkt vet svaret eller vet ganska exakt var man ska börja gräva.

Som den andra egenskapen vill jag lyfta fram mod. Mod behövs för att man ska våga ta itu med sådant som verkar svårt. Rädsla för misslyckande eller för att man ska hamna i allt för svåra och tidskrävande processer begränsar oss lätt i vårt arbete. Modet att ge sig in i nya, vid första anblicken svåra och obekanta processer, gör att man vågar bryta ny mark i sin utveckling som tjänsteproducent och att man blir säkrare och tryggare i sitt arbete.