EU formas av regionerna

Framgångsrikt samarbete inom Europa kan inte enbart uppstå genom att våra beslutsfattare fattar beslut om hur vi ska ha det. Det är vi som är aktiva i Europas regioner som tillsammans måste ta tag i utvecklingen och tillsammans forma vår framtid.

"Det är enda sättet som vi kan skapa den framtid som vi vill ha" CPMR:s president Vasco Cordeiro underströk i sitt öppningsanförande på CPMR:s politiska byrås möte 7.3.2019 i Brest hur viktigt det är med en EU-budget som tar de maritima, havsnära regionerna i Europa i beaktande och ger dem möjlighet att utvecklas. 

Den finländska politikern Jari Nahkanen (SDP) t.h. här tillsammans med Vasco Cordeiro, är ordförande för Baltic Sea Commission och har i uppdrag att tala för östersjöländernas intressen i den Europeiska organisationen för samverkan bland kustnära perifiera regioner. 
 
Samarbetet inom CPMR Conference of Peripheral Maritime Regions är en viktig del av de kustnära regionernas möjligheter att få sina röster hörda i hörda i arbetet med att utforma EU:s kohessions- och utjämningspolitik. I samband med CPMR:s möte i Brest 7.3.2019 diskuterades migrationspolitik, Brexit, transportpolitik, klimat- och energistrategier och marina strategier.
 
Gemensam stratei för migration
CPMR har försökt lyfta fram regionernas roll i arbetet med att hantera invandring till EU. Gemma Pinyol, som arbetar med att utveckla rarmar för en strategi inom CPMR för invandring förklarade hur arbetet med att koordinera humanitära insatser regionalt bäst fungerar med regionalt nätverkande och lokala samverkan. Regionala myndigheter och aktörer behöver verktyg för att möjliggöra framgångrik integrering och för att hantera de olika utmaningarna har CPMR tillsatt en arbetsgrupp som arbetar med att lyfta fram tyngdpunkterna i en gemensam strategi för regionerna. 
 
Brexit, regional och global utmaning
Brexit är en mycket aktuell fråga när man söker sig till Brittany-regionen i Frankrike. Regionen är på grund av sin närhet till Storbritannien. Regionerna Normandie och Bretagne har tillsammans med brittiska- och irländska regioner format ett samarbetsforum som heter "Channel Alliance" som har till uppdrag att försöka bibehålla och utveckla fungerande samarbetsstrukturer efter Brexit.
Den franska EU-parlamentarikern Marc Joulaud diskuterade de utmaningar som kommer att uppstå och förklarade att de franska kustnära regionerna har ett mycket stort handelsutbyte med Storbritannien och är starkt exportberoende. "Channel Alliance" är en viktig del av det regionala arbetet men inom hela EU pågår ett brett strategi- och anpassningsarbete för att minska konsekvenserna av Brexit. 
 
Jean-Luc Vanraes som arbetar med Brexit frågan såg det som ganska osannolikt att frågan skulle få en bra lösning i Storbritannien. Efter att noggrant ha följt med brittiska medier gjorde han bedömningen att det fanns 15 olika mer eller mindre låsta positioner i Parlamentet kring hur en Brexit ska genomföras. Han gjorde bedömningen att vi borde göra oss beredda på en stor kris. Stora företag har en bättre kompetens att själva lösa problem som kommer att uppstå men små företag och regionerna ofta är dåligt förberedda inför vad som kommer att ske. 
 
Vanrares hoppades att EU-kommissionen fick ett grepp och en förståelse om hur Brexit kommer att påverka medlemsländerna och att man så fort som möjligt började informera om detta. Nordirland är en mycket utsatt region som berörs starkt av Brexiten eftersom ekonomin är så starkt integrerad med resten av Irland. Konsekvenserna för arbetsmarknad, handel och fiske kommer att bli oerhörda ifall inga särskilda lösningar kan överenskommas. 
 
Julian German som representerade Grevskapet Cornwall i Storbritannien förklarade hur Frankrike, Storbritannien och Irland unilateralt arbetar för att minska utmaningarna för näringslivet. Cornwall är starkt exportberoende och 55% av handeln går till EU. Regionen är också beroende av kunnig arbetskraft från EU. Även förlusten av samarbete inom Interreg kommer att skada regionen och man arbetar för att få Storbritannien att fortsätta inom Interreg. 
Frankrikes utrikesminister Jean-Yves Le Drian gjorde en effektfull entré tillsammans med sin stab och militära rådgivare och höll ett anförande där han bland annat kritiserade hur dåligt det brittiska folket informerades om konsekvenserna från Brexit. Se inledning av ministerns anförande här
 
Transporter och infrastruktur
Regionrådet Erik Bergkvist från Umeå är kanske mest känd i Österbotten för sitt deltagande i kampen för en fast färjförbindelse mellan Umeå och Vasa. Bergkvist har ansvar för utvecklandet av en strategi för transport och infrastruktur för CPMR.
Bergkvist reflekterade i början av diskussionen kring hur mycket världen ändrats på lite över 100 år tack vare moderna kommunikationer. 
 
När det gäller Europas framtida energiförsöjrning är det viktigt att fundera på olika metoder för att ta till vara förnyelsebara energikällor. Enligt Bergkvist är det viktigt att vi ha en aktiv framförhållning till transporter. Transporter medför problem eftersom de orsakar buller och miljöbelastning. Man måste vara medveten om att vi har en oroväckande klimatförändring och det måste vara en del av hur vi planerar våra transporter och vår infrastruktur. 
 

Kommentera här: