Vargrevirgrupp för Nykarleby

Från varggruppens möte i Nykarleby igår måste jag för min del tyvärr konstatera att det blev något av en besvikelse. Som jag uppfattade det var det huvudsakliga uppdraget med gruppen att hålla allmänheten informerad om vargfrågor och diskutera hur man hanterar vargförekomst.

De viktiga frågorna om hur vi snabbare ska få licenser för avskjutning och fördrivning skulle inte ha någon direkt betydelse för gruppen. Inte heller frågan om polisens befogenheter om att bevilja skyddsjakt eller den dåliga hanteringen av ersättningsärenden på skador på produktionsdjur tillhörde prioriterade frågor. 

Som jag ser det är det just dessa frågor som måste utgöra det huvudsakliga arbetsområdet för en vargrevirsarbetstsgrupp. Att diskutera och upprätthålla kommunikation är naturligtvis viktigt men för det ändamålet finns redan myndigheter och olika organisationer inom viltvården. 

Jag är efter mötet nästan övertygad om att vi har större tyngd att försöka påverka genom aktivitet från producentorganisationerna, berörda medborgar- och aktivitetsorganisationer, Österbottens Förbund, våra kommunstyrelser och våra riksdagsmän.

Viltcentralen har som myndighet fortsättningsvis skyldighet att hantera klagomål och förfrågningar jämlikt oberoende om vi outsourcar vargbevakningen till en liten remissinstans som en varggrupp.

Före den 16.9 ska de olika organisationerna fatta beslut om huruvida en vargrevirgrupp för Nykarleby ska grundas. Tar gärna emot frågor och tankar kring detta. 

 

Kommentera här: