Stadsdirektörsval i Nykarleby

Under våren kommer staden Nykarleby att anställa ny stadsdirektör. Det är en fråga som har väckt en hel del intresse och som säkert kommer att engagera stadsborna allteftersom processen framskrider. Jag satt min första period i fullmäktige när vi hade stadsdirektörsval sist, 2002 och jag har sen dess många gånger funderat på vad som är och borde vara dennes roll och hur oerhört viktig position detta är på många sätt.

Det är inte fel att jämföra en SD eller kommundirektör med en VD inom näringslivet men när man allt för snävt börjar lägga likhetstecken mellan de bägge organisationscheferna får man lätt en felaktig bild av vad en SD:s uppgift är. En VD är ett bolagsorgan som har ett mycket brett mandat att leda organisationen och föra bolagets talan. VD;n ska ha styrelsens stöd i sitt arbete. De senaste åren har det ofta funnits en ofta uttalad åsikt att det kommunala borde ha en mer näringslivsorienterad ledning och att det skulle leda till ökad effektivitet i den kommunala förvaltningen.

Jag har aldrig riktigt omfattat det tankesättet, visserligen kan en duktig chef från näringslivet säkert göra en god insats som SD och utifrån sett ser det hela ganska lika ut men ledningsprocesserna inom näringslivet och den kommunala förvaltningen är mycket olika. Den byråkratiska och politiska processen inom den kommunala förvaltningen framställs ofta som trög och av vissa som ineffektiv. Enligt min åsikt är det ett felaktigt sätt att resonera ifall man tror sig ändra detta genom att rekrytera en chef från näringslivet.

"Det är inte SD som bestämmer hur beslut tillkommer inom det kommunala – det regleras mycket snävt av kommunallagen och styrs i allra högsta grad av politiska beslutsprocesser"    

När en VD fattar snabba beslut för att nå fram till goda beslut för att gynna bolaget och aktieägare agerar denne främst med utgångspunkten att VD:n har styrelsens stöd. För en SD är stödet från styrelsen naturligtvis avgörande men i SD:ns fall handlar det om att kunna agera utgående från den breda politiska vilja som finns i kommunen och som representeras av beslutsfattarna. 

I det skedet uppstår en mycket klar brytningspunkt mellan VD och SD. Inom en kommunal beslutsorganisation finns det ofta många politiska viljor och den framkomliga vägen i viktiga frågor stakas i stor utsträckning ut av politiker som ofta driver olika intressen och där kommunala tjänsteinnehavare med specialkunskap försöker se till att beslutsfattandet för förvaltningen och den strategiska verksamheten framåt.

 En VD som söker sig till det kommunala utan att förstå, omfatta och helst också kanske lite tycka om den nya ledningsprocessen blir förmodligen inte särskilt lyckad på sin post. SD:n ska naturligtvis inte stå utanför den politiska beslutsprocessen och en aktiv och nätverkande SD lär sig förstå och tolka människor och fenomen inom och utanför sin organisation. Erfarenhet och lyhördhet gör att en SD efter hand blir skickligare på sitt arbete och ifall denne är väl lämpad för sitt arbete så förstår denne vad som med allra högsta sannolikhet är styrelsen eller fullmäktiges eller kommuninvånarnas åsikt i olika frågor.
 
I dag uppfattar jag ett framgångsrikt genomförande av SD-arbetet som oerhört krävande. Ofrånkomligen har processer inom den offentliga sektorn allt mer närmat sig näringslivet och förhandlingar och diskussioner med olika aktörer påverkas allt mer av de villkor som råder inom näringslivet.Att förhandla fram gynnsamma avtal för kommunen, tolka komplicerade lagtexter och göra hållbara analyser av lagberedningar och hur olika förvaltningsreformer på sikt påverkar staden är bara några saker som jag anser att en SD måste kunna idag. Jag upplever att tillgången på sådana personer är begränsad i Svenskfinland.

En framgångsrik SD tror jag sist och slutligen är en öppen och engagerad person som söker samarbete och nära kontakt med beslutsfattare och anställda inom den egna organisationen. SD:n ska utanför kommunen vara en skicklig, kunnig och drivande förhandlare. Den egna kommunens intressen bevakas i dag i mycket stor utsträckning i förhållande till andra kommuner och intressegrupper. Därför ska en SD också vara en person som med auktoritet tillför sakkunskap och ledarskap vid förhandlingsborden utanför den egna kommunen.

Kommentera här: