Läs det här om du vill få något sålt!

Att diskutera kristen tro är inte meningen med det här inlägget men ofrånkomligen berörs ämnet i det här inlägget där jag tänkte diskutera framgångsrik försäljning, byggande av förtroende och ledarskap. 
 
Hamnade idag i en intressant diskussion med min chef om ledarskap och litteratur som berör ledandet. Jag hade fullt upp med små halvkrångliga ärenden på mitt skrivbord så jag hann inte tänka genom min litteraturlista i ämnet. Senare på dagen så gick det upp för mig, en speciell liten bok har på olika sätt funnits i mitt bakhuvud i många år och det är en bok som öppnar upp ett intressant perspektiv.
 
 
 
Framgånsrik försäljning och framgångsrik försäljare, vad är egentligen det? Mitt första "ordentliga" arbete var resande försäljare för det expansiva hemförsäljningsföretaget Botnia Foto i mitten på 90-talet. Ägarna var  rutinerade hemförsäljare och affärsmän som lärde oss att använda försäljningstekniker som utvecklats av bl.a. Electolux och som baserade sig på erfarenheter från amerikansk hemförsäljning. 
 
Spännande. läroroikt och tävlingsinriktat men framförallt en otroligt värdefull inkörsport i ett krävande och mentalt utmanande arbete!
 
Som 20 årig hemförsäljare kändes det först nervöst och ovant att träda över tröskeln i egnahemmen i Kronoby, men jag möttes med intresse och vänlighet och märkte snabbt att jag kände mig bekväm i min roll. 
 
Försäljningstekniken är ett speciellt hantverk som formas av den som hanterar den men det finns många ingredienser som är universiella. Mina karriärsval tog mig visserligen iväg från försäljningsarbetet, men i mitt arbete och i mina olika uppdrag har jag haft stor nytta av den grund jag fick i trappuppgångarna i Kronoby och trädgårdsuppfarterna i Bosund.
 
 
Boken "God is a Salesman" av Mark Stevens kom jag över på ett flygfält någonstans många år senare och första gången jag läste den förstod jag den inte riktigt. Några år senare när jag gjorde ett nytt försök så öppnades ett mycket intressant sätt att se på försäljning och ett filosofiskt tankesätt som jag aldrig tidigare reflekterat över. 
 
Mark Stevens filosofiska resonemang knyter samman människans universiella behov av att bli sedd och hörd. Där hittar han också vår längtan efter Gud och lyfter upp följande resonemang: 
 
Vi vill bli sedda
Vi vill bli hörda
Vi vill bli förstådda
Vi vill bli acepterade
Vi vill bli förlåtna
 
Enligt Stevens är det bara Gud som är förmögen till denna "omnipotens" men ifall man som försäljare lyckas signalera allt detta åt sin kund - jag ser dig, jag hör dig, jag förstår dig, jag accepterar alla dina fel och brister och jag förlåter allt du gjort. 
 
Efter det torde det vara enklare att gå genom vad man har att sälja och hur produkten ska göra kundens liv enklare. 
 
Det här handlar egentligen inte bara om försäljningen utan det handlar om hur man ska nå framgång i alla personliga relationer. 
 
Nästa gång du träffar en människa du vill nå fram till:
 
Tona ner ditt eget ego
Tona ner ditt behov av självhävdelse
Visa att du är närvarande och låt hela din kropp och din sinnesnärvaro vara öppen för människan du har framför dig. 
 
Se människan framför dig
Ge denne din fulla uppmärksamhet
Ansträng dig till att försöka förstå dennes situation
Acceptera allt och lämna bort allt fördömmande
Bemöt den andres tillkortakommanden med empati 
 
Fokusera på hur du ska kunna lösa den andre partens problem.
 
Det kanske inte är så himla viktigt.. men kanske de torftiga produkter och verktyg du har i din kappsäck är något människan mittemot dig kan ha nytta av...?
 
Låter det här för filosofiskt?
Det kan jag förstå!
- I så fall, lyssna gärna på Alec Baldwins berömda motivationstal till Mitch&Murrays utnötta försäljningsteam 😀