Västerbotten öppnar möjlligheter

en rådande landskaps- och sjukvårdsreformen i Finland har sin motsvarighet i Sverige där förvaltningsreformerna öppnar möjligheter och ger verktyg för syskonslandskapen Österbotten och Västerbotten att hitta samarbete på landskapsnivå. 
 
När det gäller regelverken sker det nu en harmonisering av landskapens verksamhet och trots att Österbotten knappast får beskattningsmakt så blir en hel del myndighets- och förvaltningsverksamhet allt mer lika den verksamhet som drivs i Västerbotten. 
 
 Regionråd Erik Bergkvist i samtal med landskapsdirektör Kaj Suomela och Niklas Ulfvens i samband med Region Västerbottens tillfälle för informations- och nätverksbyggande i Stockholm - en framgångsrik 28-årig verksamhet som bidragit till att öka regionens synlighet och närvaro i huvudstaden. 
 
 Vad betyder då detta?
 
I förlängningen kan det ge landskapen en allt större möjlighet att söka samarbete kring vård, näringslivsutveckling, infrastruktur och kultursatsningar. Medan landskapen i Fastlandsfinland söker efter lösningar utgående från geografiska förutsättningar finns det mycket goda möjligheter att söka samarbete kring kvarkenregionen.
 
Region Västerbotten har de senaste 28 åren haft några veckor i början av året där man aktivt lobbat mot beslutsfattare och politiker i Stockholm. Konceptet samlar krafter från näringsliv, organisationer och olika myndigheter. Personliga kontakter är avgörande för framgångsrika samarbetssatsningar. 
 
Moderaternas nye ordförande Ulf Kristerson var en av de politiker som var inbjudna till Västerbottensveckorna för att diskutera främst näringslivspolitik men också regionala utvecklingslösningar för Västerbotten. 
 
I år har Landskapsstyrelsen och tjänstemän tagit tillfället i akt att delta i tillfället och bredda samarbetsytorna mellan landskapet. Mötena har i högsta grad varit intressanta och öppnat för goda diskussioner över landskapsgränserna. 
 
Kvarkentrafiken är en av de abslout viktigasta samarbetssatsningarna och Midnight Alignement är i allra högsta grad en dröm som närs på bägge sidorna av Kvarken. och samtidigit som Nextjet utvecklar sina kommunikationer mellan Kronoby flygfält och Umeå och Stockholm, utsträckt till Göteborg så är det jätteviktigt att bredden och mångfalden i kommunikationerna kan utvecklas. Försnabbad tågtrafik mellan Helsingfors och landskapet är ytterligare faktorer som förbättrar landskapets attraktionskraft.
 
Näringslivsminsister Ann Linde hade i sin taltur flera orsaker att lyfta upp de starka sidorna i Västerbottens näringsliv, främst tillgången till tunga basvaror inom trä- gruv- och metallindustrin men också en dynamisk framtidsorienterad inovationsindustrin. 
 
Det regionala samarbetet stannar inte bara mellan Finland och Sverige utan det fortsätter en klar linje fram till den norska atlantkusten och sedan vidare ner mot Ryssland och St: Petersburgsregionen och Kina.Utvecklngsmöjligheterna för näringslivet går efter en geografisk axel som är högintressant. Det landskapsöverskridande samarbete är en viktig dörröppnare för näringslivet och den mångsidiga tillgången till arbetskraft, högteknologiska företag och traditionella produktions- och tjänsteföretag i Österbotten har alla möjligheter att hitta intressanta marknader i Västerbotten och i förlängningen det dynamiska svenska företags- och affärslivet. 
 
Riksdagsledamot Joakim Strand hade i egenskap av landskapsstyrelsens ordförande möjlighet att hålla ett dynamiskt anförande under en av dagarna där olika aspekter av det landskapsöverskridande samarbetet kunde lyftas fram. 
 
De geografiska utvecklingsmöjligheterna är enorma och ett samarbete mellan de bägge landskapen som är byggt på förtroende och samarbete mellan regionala och lokala beslutsfattare kan utgöra en utmärkt grund för att bygga en livskraftig region som kan utvecklas utan de begränsningar som nationalgränserna idag lägger upp.