Ohållbar situation kring skolområdet
En av de riktigt stora utmaningarna under den kommande fullmäktigeperioden är att hitta lämpliga trafiklösningar för skolområdet och de omkringliggande bostadsområdena. Det har diskuterats flera åtgärder för att uppnå säkerhet och smidighet i trafikflödet.
Kyrkobron och trafikflödet kring Brostugan och vidare längs Seminariegatan lyfts ofta fram som den största utmaningen. Tanken på att bygga en ny bro med moderna dimensioner och säkra lösningar för fotgängare och lätt trafik tror jag mer och mer börjar sätta sig.
En ny bro är naturligtvis önskvärd, men den kommer inte att lösa problemen med trögflytande trafik kring Brostugan. En lösning som kunde förbättra tryggheten för lätt trafiken kunde vara en skild promenadtunnel löpande i rät linje från dörröppningen till kyrkan och mynna ut vid promenadstigen på andra sidan ån ungefär 20 meter norr om den farliga korsningen.
På det viset skulle lätt trafik på väg till skolområdet helt skiljas från fordonstrafiken längs Kyrkobron. Den lösningen skulle nödvändigtvis inte bli mycket dyrare heller eftersom den nya Kyrkobron mera skulle kunna anpassas för tung trafik när det endast skulle behövas en promenadslinga längs den södra sidan av bron.
Moderna lösningar för att utveckla välfungerande cykeltrafik i urbana miljöer utvecklas hela tiden och en trygg och säker tunnel för fotgängare och lätt trafik kunde bli en kostnadseffektiv lösning som skulle kunna göra att Kyrkobron helt och hållet kunde anpassas för fordonstrafik. En intressant artikel kring detta finns här
Promenadstigen längs ån mellan skolområdet och korsningen vid Brostugan kunde sedan förbättras och göras attraktiv för fotgängare med ordentlig asfaltering, modern belysnig, stensättningar och sommarmöblering. Eftersom Seminariegatan inte är lämplig för att mata stora mängder fotgängare och lätt trafik skulle detta ge en välbehövlig avlastning, speciellt vintertid.
När det sedan gäller övriga trafikleder kring skolområdet är det säkert skäl att fundera på ytterligare åtgärder. Trafikljus, öppnande av nya trafikleder för förbättrat flöde och förstärkta skyddsvägar är åtgärder som skulle bidra till att göra en tryggare miljö. En breddning av Residensgatan är också en åtgärd som kunde bidra till tryggare av- och upphämtning av elever under den värsta rusningstiden.
Många goda förslag finns redan på ritbordet men en sak börjar bli mycket klar. Utmaningarna med det nya skolområdet, utbyggnaden av nya bostadsområden och det ökade trafikflödet kan inte mötas med enkla kosmetiska åtgärder.
- Ordentliga infrastruktursatsningar måste göras och vi måste också vara beredda på att det kan bli kostasamma sådan.