Dags att mata omfartsvägen

Omfartsvägen runt Nykarleby tillkom för att minska fordonstrafiken genom staden och för att kanalisera tung motortrafik runt industriområdet vid Kvarnvägen. Hur bra har den kostsamma satsningen fungerat och har målsättningarna uppnåtts?
 
Trafiken genom staden känns intensiv som tidigare och kör man längs den prydliga omfartsvägen är det endast undantagsvis man möter trafik. Finns det då något som kan göras? Det finns som vanligt både morötter och piskor och jag tycker att man borde fundera på att vifta med moroten först för att försöka göra omfartsvägen attraktiv för brådskande bilister och lastbilstrafik.
 
Längs hela omfartsvägen går det idag en gångbana vilket gör att fotgängare inte behöver beträda körbanan annat än för korsande.
 
Under fjolåret färdigställdes gångbanan längs Kvarnvägen vilket gjorde att fotgängarna togs bort från den smala promenadfilen. Det har gjort hela Kvarnvägen och uppfarten till Supermarketen tryggare och säkrare.
Att höja hastigheten på omfartsvägen till 60 kunde därmed vara en metod för att få gasglada förare att undvika att köra genom staden. Hastigheten skulle öka längs omfartsvägen men det borde resultera i ett lugnare trafikflöde genom centrum och lägre hastigheter längs esplanaden.
 
Piskan är å sin sida en mer kontroversiell åtgård - och den skulle innebära ett återinförande av högerregeln längs Topeliusesplanaden. Knappast en särskilt populär åtgärd hos alla men hastigheterna skulle det nog få ner och säkert göra omfartsvägen betydligt mer trafikerad än den är idag.

Kommentera här: